Da bør du begynne å sjekke spenningsfall ved forsterkeren, for om du øker så lite ved å tilføre så mye mer effekt har du et problem et sted. Mulig kassa også slutter å fungere som den skal grunnet port uten avrunding. Dette kan du sjekke ved å måle lyd trykket inni kassa og frontrute ved passelig volum og så gjøre det samme ved maks volum. Forskjellen i lydtrykk skal være det samme, om ikke har porten din sluttet å fungere som en resonator og er bare et hull i en lukket kasse..
Jonas Tautra
- Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!
aha dette er tips jeg liker hehe, var tanken å korte inn å avrunde porten litt i dag. kassa er tuna til 48 hz som den er nå, men skal korte ned porten til den når 52 hz. hva trur du om det? blir det noen forskjell på selve tuninga når jeg runder av porten?! og evt, er det mye det har å si?!
Avrunding senker gjerne avstemningsfrekvensen litt samtidig som subben faktisk klarer å spille en del lavere enn avstemningsfrekvensen, etter min erfaring hvertfall.
Men etter min SMAK har du altfor høy avstemning allerede for musikkbruk. Men prøv å runde av porten skikkelig i første omgang. Da med en avrunding som har minst radius på r=5cm i begge endene av porten.
Om du er på jakt etter mer lydtrykk i dB drag bør du gå til innkjøp av tangamperemeter som måler både dc og ac. Et veldig viktig verktøy!
Jonas Tautra
SKeptisk når du sier pen lyd Mine subber spiller ikke engang så høyt i frekvens som dine er tunet til.. 33hz tuning på det elementet med mye effekt hadde vært helt rått, det er jeg helt siker på!
Du kan bruke tangamperemeteret til å måle hvor mye effekt som går inn på elementet og hvor mye impedansen går opp når du spiller. Dette såklart sammen med et multimeter.
Jonas Tautra
Comment